Hlavní menu

Užitečné

Rubriky magazínu

Vyrazit do divadla, aniž byste měli tušení, na co jdete? I to je možné

3 minuty

Jestli svět umění něco potřebuje, pak to jsou umělci s odvahou a netradičními myšlenkami. Protože jedině krokem někam, kam se nikdo jiný nevydal, se můžeme posunout dále. Přesně o takový krok se úspěšně pokusili v pražském divadle DISK.

Představte si, že přijdete do restaurace s tím, že nevíte, co si objednáte. Kuchař to rozhodne za vás, vy se jen posadíte ke stolu a počkáte, co vám číšník přinese na stůl. Zaplatíte až poté, co pokrm zkonzumujete a podle toho, jak vám chutnal.

Na podobném principu fungují Představení naslepo v divadle DISK. Dokud se nezvedne opona, netušíte, na jakou divadelní hru jste přišli. Tu zhlédnete a podle svých dojmů odměníte její protagonisty.

S konceptem přišla současná ředitelka Divadla DISK Tereza Sochová při studiu na Katedře produkce DAMU.

Před pěti lety se Představením naslepo stal Kabaret (zdroj: Divadlo DISK)

„Vždy mě v divadle zajímali diváci, jejich potřeby, motivace k návštěvě představení a způsoby, jak je rozvíjet a nabídnout jim něco víc, než samotný umělecký zážitek. A tak vznikl mimo jiné koncept Představení naslepo,“ vysvětlila Dotu magazínu současná ředitelka Divadla DISK Tereza Sochová.

Inspiraci čerpala třeba v kině. „Říkala jsem si, že když tak dobře ve světě i u nás funguje secret cinema, proč nezkusit něco podobného na divadle. Obzvlášť, když žádné jiné divadlo nic takového nedělá.“

Celorepublikový unikát

Představení naslepo se vždy koná jednou do roka. Poprvé na něj mohli diváci zavítat v sezoně 2008/2009, kdy jim herci naservírovali Marnotratného syna v režii Jana Jirků.

Do poslední chvíle nemáte možnost zjistit, na jaké představení se chystáte. Na inscenaci se neprodávají programy předem, všechny informační letáky sdělují stroze: „Představení naslepo“. A příchozí to baví. „Publikum obecně reaguje velmi dobře, téměř vždy je hlediště úplně plné. Pro diváky je to něco nového a rádi se nechají překvapit,“ popsala mluvčí Divadla DISK Kristýna Šestáková.

„Říkala jsem si, že když tak dobře ve světě i u nás funguje secret cinema, proč nezkusit něco podobného na divadle.“

Pracuje se s emocemi diváka. A podle zkušeností DISKu úspěšně – nezřídka lidé zaplatí za překvapení více než za běžnou vstupenku. „Běžné vstupné se pohybuje v rozmezí od 100 do 160 korun, během Představení naslepo ale běžně létají do klobouku a jiných vybíracích nádob dvoustovky. Samozřejmě záleží na titulu a na tom, jak jej diváci přijmou. Někdy jim zkrátka představení nesedne, někdy zase sedne víc. O to štědřejší jsou pak příspěvky u východu,“ uvedla Kristýna Šestáková.

Letošní Představení naslepo herci odehráli začátkem dubna. O tom, jaká inscenace se bude hrát rozhoduje několik faktorů. Někdy je to hit aktuální sezony, někdy zase nějaký neobvyklý kus z repertoáru. Párkrát už také do výběru zasáhla aktuální dostupnost herců.

Podobný formát nenabízí v současnosti žádné jiné české divadlo. I v Evropě je takový koncept prakticky neznámý. Můžete se setkat s jeho variacemi, jako například tzv. Pay what you decide, který využívá například Azuka Theatre ve Philadelphii. S touto formou placení za vstupenky před lety experimentovali také v Hampsteadu.